Kursbeskrivelse


Redaksjonell SEO og brukerdrevet distribusjon
Startdato: 15.10.2014
Sluttdato: 16.10.2014
Søknadsfrist: Ingen
Kursleder(e): Svein-Erik Hole
Kristjan Hauksson
Kursavgift: 4500
Kost og losji: Se kursbeskrivelse.
Kurssted: Fredrikstad
Målgruppe: Alle som jobber med å skrive eller redigere saker for digitale kanaler i små og store mediehus
Distribusjonen har alltid vært en av trykte medias største styrker: Avisa blir levert i postkassa og er nesten umulig å komme utenom. På nett må man i større grad finne leserne der de til enhver tid er. Veldig ofte søker de seg fram til informasjonen de trenger på Google, eller de orienterer seg i sin personlige nyhetsmiks i Facebook-feeden.

Dette kurset skal først og fremst bidra til økt kunnskap om søkemotoroptimalisering av redaksjonelt innhold og hvordan du med enkle grep kan få sakene dine synlige på Google, uten å betale for det.

De som lykkes i forhold til søkemotorene, kan stabilisere trafikken på et høyere nivå, og dermed styrke både redaksjonell gjennomslagskraft og kommersielt grunnlag. I tillegg kommer vi inn på hvordan vi kan gjøre brukerne til gratis distributører av vårt innhold, da dette henger tett sammen med en vellykket søkemotorstrategi.

Kurset vil være praktisk orientert, med oppgaver knyttet til deltakernes egne nettsider. Målet er at deltakerne i tillegg til generell kunnskap om søkemotoroptimalisering og brukerdrevet distribusjon, skal komme hjem med konkrete tips om hvordan de med enkle grep kan styrke egen publikasjon.

Målgruppe: Alle som jobber med å skrive eller redigere saker for digitale kanaler i små og store mediehus. Ingen forhåndskunnskaper nødvendig.

Kursleder: Svein-Erik Hole er redaktør for tu.no/Teknisk Ukeblad Media. Tidligere var han ansvarlig redaktør for klikk.no. Begge disse nettstedene kan vise til en eksplosiv trafikkvekst, og har høstet flere mediepriser. Svein-Erik har tidligere forelest på IJ om «Trafikkvekst gjennom smart redigering».

Foredragsholder: Kristjan Hauksson er en av gründerne bak SMFB Engine Oslo, og var tidligere direktør for Nordic Emarketing. Kristjan har skrevet flere fagbøker, blant andre «Global Social Media Marketing» og «Global Search Engine Marketing». De siste 10 årene har han holdt mer enn 80 foredrag, og han jobber med å gjøre kunder som Vodafone, hotels.com og Icelandair synlige på nett. Han har rådgitt en rekke mediebedrifter, fra små lokalaviser til storheter som The Times og ABCNews. Nylig ble Kristjan kåret til European Search Personality of the year 2014.

Kursavgift medlemmer* kr 4 500/ andre kr 6 000.

*Forutsetter at du er kvalifisert til medlemskap i norske presseorganisasjoner (NJ eller NR).

Opphold dekkes av deltaker, reise etter IJs regler for reisestøtte.